چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403

معرفی شهر تازیان

 

معرفی شهر تازیان

موقعیت جغرافیایی

شهر تازیان پایین در 20 کیلومتری شمال بندرعباس واقع شده است و 18 روستا همجوار آن می باشد که از جمله ی آن ها می توان به کنارو ، تازیان بالا ، چاهو ، سودرو ، گربند ، قلات بالا و قلات پایین اشاره کرد . بر اساس سرشماری سال 1395 جمعیت شهر تازیان6133 نفر ثبت گردیده است .                                                  

پیشینه

طبق بررسی های صورت گرفته از ریش سفیدان و بزرگان شهر ، تازیان قدمتی بیشتر از 300 سال دارد . در خصوص وجه تسمیه ی آن گفته اند ؛ تازیان به معنی تاخت و تاز اسب است . محمد علی سدیدالسلطنه کبابی در کتاب بندرعباس و خلیج فارس نوشته است : " تازیان عبارت از دو قریه است ؛ تازیان بالا که به پاکوه موسوم و تازیان زیر که به پاتل مشهور است . مالیات آن جمع ایسین کرده اند . از عباسی تا ایسین سه فرسنگ است . "

اقوام ساکن در شهر تازیان پایین به دو قوم عمده تقسیم می شوند :

-اقوام محلی و بومی : اقوام محلی شهر ، ساکنین اصلی شهر محسوب می شوند و بیشتر به زبان فارسی با گویش بندری صحبت می کنند .                                                                                        

- اقوام مهاجر : اقوام مهاجر ساکن در شهر تازیان پایین بیشتر از مناطق استان کرمان می باشند که عمدتاً در مناطق کوهستانی جیرفت به کار دامداری اشتغال داشتند و به دلیل ناامنی به وجود آمده در آن مناطق به این مکان کوچ کردند .                                                                                                                                    

اشتغال

کشاورزی

تعداد شاغلین این بخش اقتصادی شهر 200 نفر ، معادل 3/24 درصد شاغلین شهر را شامل می شود . عمده ترین فعالیت کشاورزی رایج در شهر زراعت است . مهم ترین محصولات کشاورزی شهر به ترتیب شامل بادمجان

 

 

گوجه فرنگی ، پیاز و فلفل است . منابع تامین آب کشاورزی شامل 50 حلقه چاه نیمه عمیق است که مالکیت آن به صورت خصوصی می باشد . از مهم ترین مسائل و مشکلات کشاورزی شهر می توان به خشکسالی های متوالی دهه های اخیر و کاهش منابع آب کشاورزی و شوری آن در شهر ، نداشتن ادوات کشاورزی و کمبود شرکت تعاونی تولید و مصرف اشاره کرد .                                                                                           

بخش های صنعت و خدمات :

در حال حاضر بخش صنعت فعال در شهر ، مختص به فعالیت کارگران ساختمانی است که به شکل روزمزد مشغول به کارند . شاغلین در این بخش می توانند منابع درآمدی مناسبی را داشته باشند .                       

بخش خدمات در شهر شامل خدمات اداری ، تجاری ، خدمات حمل و نقل ، خرده فروشی و آموزش می باشد .    

جاذبه های گردشگری

در وصف زیبایی تازیان همین بس که شهری است واقع در دشت که انتهای آن در افق دید به کوه گنو ختم می شود و منظره ای بس دلپذیر را به خصوص در فصل زمستان رقم می زند . فصلی که زمین ها زیر کشت بادمجان و گوجه رفته و گنو با آن عظمت و بلندی در هاله های تودرتوی ابر ، خودش را مخفی داشته است .                

از جاذبه های این شهر می توان به موارد زیر اشاره کرد :

الف زیارت درویش محمودی : این زیارت ، بقعه ای است در آرامستان شهر تازیان منسوب به سیدی بزرگوار و اهل کرامت که به جهت زیارت و گرفتن حاجات زیارتگاه اهالی می باشد .                                           

ب- زیارت آقای سادات : زیارتی است منسوب به یکی از فرزندان رسول الله در روستای قلات واقع در 5 کیلومتری شهر تازیان                                                                                                     

پ جمعه بازار :  بازاری که هر جمعه با حضور مردم تازیان ، بندرعباس و روستاهای اطراف باعث رونق اقتصادی شهر شده است . در این بازار محصولات خوراکی مانند نان های محلی ( نان چوبه ، نان بالاتابه و ... ) لبنیات خانگی ( شیر ، ماست ، کره محلی و ... ) انواع ترشیجات ، صنایع دستی و دیگر اجناس عرضه می گردد .

 

 

 IMG_0603 IMG_0613 IMG_1001 IMG_1002